Finsko 2006

Deník

1.DEN | 2.DEN | 3.DEN | 4.DEN | 5.DEN | 6.DEN | 7.DEN | 8.DEN | 9.DEN | 10.DEN | 11.DEN | 12.DEN | 13.DEN | 14.DEN | 15.DEN | 16.DEN | 17.DEN

13.den - středa 12.7.2006

V noci chvilku pršelo, ale přesto do rána stan docela uschnul. Snídáme vajíčkovou pomazánku a o půl deváté odjíždíme za začínajícího deště do NP Pyhä-Häkki. Cesta nám zabrala asi dvě hodiny a za značně proměnlivého počasí jsme velmi vřele vítání správcem NP Pyhä-Häkki před vstupní branou do parku.

NP PYHÄ-HÄKKI
NP Pyhä-Häkki byl založen roku 1956 a má rozhlohu 13 čtverečních kilomterů. Polovinu národního parku tvoří bažiny a slatiny, druhou polovinu lesy. Cílem národního parku Pyhä-Häkki je zachovat a chránit původní les a bažiny typické pro střední Finsko a zároveň je zpřístupnit veřejnosti. Název národního parku je odvozen od slova „pyhä“, což ve staré finštině znamená hranici a od slova „Häkkinen“ podle prvních stálých obyvatel tohoto území (rodina Häkkinenů se zde usadila roku 1554). Les Pyhä-Häkki je chráněn od roku 1912, tzn. byla zakázána těžba dřeva a jakékoliv využívání půdy. Národním parkem se stal roku 1956. V roce 1980 bylo ještě připojeno území Kotareva. V parku se nacházejí dvě přírodní cesty. Hlavní trasa, značená červeně, je dlouhá 6,5 kilometru a prochází všemi typy krajiny, které park zahrnuje. Druhá trasa, značená žlutě, je dlouhá 3 kilometry a vede pouze původním lesem. Vzdálenější částí parku ještě prochází národní turistická trasa značená modře, která vede celým centrálním Finskem. Část národní turistické trasy vede společně s červenou trasou. Na parkovišti u vstupu do parku jsou umístěny odpadkové koše. V parku pak již žádný odpadkový koš není. U jezera Kotajärvi (1,6 km od vstupu do parku) je ohniště, přístřešek a kůlna se dřevem. Mapky a informace o parku jsou u informací u vstupu. Za informacemi je studna na pitnou vodu. Suché záchody jsou vlevo za informacemi, u národní turistické trasy a u ohniště u jezera Kotajärvi.

.: PODROBNÉ INFORMACE O NP PYHÄ-HÄKKI V ANGLIČTINĚ VČETNĚ MAPKY :.

NP Pyhä-Häkki Risto :-) NP Pyhä-Häkki NP Pyhä-Häkki NP Pyhä-Häkki

.: VŠECHNY FOTKY Z LOKALITY NP PYHÄ-HÄKKI :.

Měl evidentně velkou radost, že jsme přijeli až dnes. Prý nás čekal už včera a bylo mu hrozně líto že musel odjet. Po asi čtvrthodinovém výkladu o historii a současnosti parku se s námi vydává asi 200 metrů k ohořelému torzu stromu na němž nám ukazuje historii požárů v parku. Pak nás již posílá na asi sedmikilometrovou naučnou stezku parkem. Asi po pěti minutách pochodu přichází bouře s opravdu vydatným lijákem, takže během chvíle jsme důkladně mokří. Naštěstí se však počasí jakž takž umoudří a zbytek návštěvy parku si můžeme vychutnat za relativně příznivých povětrnostních podmínek a při průchodu přes rašeliniště na nás dokonce vykoukne sluníčka a krásně nasvítí krajinu. Po důkladné prohlídce parku nás čeká obědovečeře v podobě opravdu nedobrých totálně rozvařených špaget a s úderem třetí hodiny odpolední pokračujeme v cestě. Asi po hodině a půl přijíždíme k dřevěnému kostelíku v Petäjavesi, památce zapsané na seznamu UNESCO.

PETÄJÄVES
Petäjäves j město ve středním Finsku zhruba 30 kilometrů západně od Jyväskylä. Okolí láká turisty krásnou přírodou, ale největším lákadlem je starý dřevěný kostelík zapsaný na seznamu památek UNESCO. Kostel byl vybudován v letech 1763-64.

.: OFICIÁLNÍ WEB KOSTELÍKU :.

Petäjäves Petäjäves Petäjäves Petäjäves Petäjäves

.: VŠECHNY FOTKY Z LOKALITY PETÄJÄVES :.

Po zbytečně dlouhé, asi hodinové, prohlídce kostela a přilehlého hřbitovu pokračujeme do posledního navštíveného NP Helvetinjärvi. Tam přijíždíme kolem sedmé hodiny večerní a stavíme stany na pěkném tábořišti u jezera Haukkajärvi s krásnou písečnou pláží. Tomuto vábení nelze odolat a tak naposledy noříme svá upocená těla do chladivých vod finských jezer. Večer trávíme příjemným posezením u ohně a až popůlnoční chlad nás vyhání do stanu a teplého spacáku.

.: PŘEDCHÁZEJÍCÍ DEN - ÚTERÝ 11.7.2006 :. | .: NÁSLEDUJÍCÍ DEN - ČTVRTEK 13.7.2006 :.